Wednesday, April 28, 2010

::My FiR5T CH3CKUP @ KK SEMENYIH::

Thursday 22nd April 2010, pukul 8am, aku pegi checkup kat Klinik Kesihatan Ibu, Semenyih..buat pertama kalinya 0k..kira nak gi bukak buku merah la ni..by dis time, aku da alm0st 11 weeks..sampai2 jew, 0rg cam x berapa ramai, tp bila amik n0 giliran, da ramai rupanya..huhu..nurse yang layan aku kat kaunter tu agak baik n friendly..kira takde la aku kek0k sgt sebab xde pengalaman kan..mula2 aku kena isi segala mcm maklumat kat muka depan buku merah tu..3 c0py lak tuh..lenguh tangan aku menulis..lps da siap sume, nurse tu pun check la pape yg patut kat buku tu then amik tekanan darah, ukur tinggi n timbang berat aku..BP aku 100/60, tinggi 149cm, berat 41.6kg..sticker hijau katanya, yang bermaksud, x cukup berat..hehe..ye la, pregnant kan kena 45kg n ke atas..terasa cam aku ni budak2 pula ringan sgt kan..hewhew..lps da siap isi2 buku tu, aku kena amik darah..utk HIV test, hemogl0bin test n segala mcm test la..lepas dpt jew sampel darah tu, aku kena anta sampel tu gi makmal, amik air kencing n tunggu result..0nce result da kuar, gi blk kat tmpt mula2 dtg td..dis time tunggu giliran nak check perut n breast pula..bila smpai turn, nurse tu pun suh la aku baring..mula2 check perut, tgk ade sakit2 tak bila tekan2..then check breast pula, tgk nipples 0k kew tak utk breast feed nanti..lps tu sesi pendidikan..hehe..dia suh minum susu, makan sayur byk2, minum air masak byk2, makan buah byk2 bla bla bla..memandangkan kencing aku k0t0r sikit s0 dia suh la aku minum air masak lebih sikit..ad0yai..aku da la kurang minum2 air ni..pasal mls nak berulang gi t0ilet..tp, baby punya pasal, 5 minit skali gi t0ilet pun xpew la..huhu..lps check perut, jumpa d0c lak..masa kat bilik d0c ni la first time aku scan perut..sgt teruja 0k bila nampak d0c 0n alat scan tu..dlm hati duk ckp, "yes! dpt jgk aku tgk baby dlm perut ri ni.." hehe..masa d0c scan tu, dia tunjuk la ape bende yg kuar kat screen tu..jantung baby, tulang baby yg da mula terbentuk..aku x nmpk sgt pun sbb silau cahaya dr tingkap bilik d0c tu..huhu..d0c ckp ie belum nmpk bentuk manusia ag..tp bila d0c ckp nmpk jantung baby tu duk berdegup, tak terkata gembiranya hati ni..ade baby dlm perut aku..hikhik..settle je jumpa d0c, gi farmasi pula amik ubat..d0c bagi 4 jenis vitamin..ir0n tablets, vit B c0mplex, vit c (yg sedap sbb rasa 0ren) n acid f0lix..nasib baik la ubatnye kecik2..klu x mesti menangis aku nk mkn..huhu..next checkup will be 0n 20th May..

0 comments:

Post a Comment

 

::LuRv3Ly::Pr3ci0u5::m0m3nT::. Design By: SkinCorner